02. kapitola - Namche Bazar

Snídani vyřídíme v pekárně hned vedle letiště ve výšce 2.840 m n. m. Ve středu 10. dubna sedíme úplně stejně vysoko jako je vrchol Kirchdachspitze ve Stubaiských Alpách v rakouských Tyrolích.
            Zanoříme se do hlubokého kaňonu řeky Dudh Kosí začínáme se potýkat se soustavným žebrováním svahů. Pořád nahoru a dolů. Je úplně jedno, jestli podél řeky stoupáme nahoru. Stejně chodíme dolů z kopce. Je úplně jedno, jestli budeme sestupovat. Stejně nejdříve nastoupáme několik set metrů. Skvělý počasí. Procházíme vysušenou krajinou plnou prachu, který vynáší do vzduchu nezbytný vítr. Obzor kolem nás lemují první šestitisícové vrcholy. Procházíme první šerspké vesnice a míjíme špinavý děti s nudlemi u nosu a karavany jaků s náklady.  V Monjo ve 2.850 m n. m. nechám batoh a vracím se zpátky helfnout Honzovi.
          Projdeme hranice národního parku a dnes potřebujeme vystoupat do Namche Bazaru. Míjíme už pátou kontrolu našeho pobytu na treku. Kolem dokola jsme obklopeni úžasnými kolosy, které se natahují k sedmikilometrové výšce. Horské masívy jsou lemované balkony seraků. Mezi skalnatými štíty se vynořil i Everest a nerušeně se můžeme kochat i nezaměnitelným Ama Dablamem.  Teď vidím na vlastní oči, co už jsem si tolikrát prohlížel ve všech možných tiskovinách a procházím se končinami, o nichž jsem si četl ve všech těch dostupných knihách.
          Zasedneme v lodgi Guest House ve výšce 3.468 m n. m. Těch několik málo postelí je obsazeno nějakou výpravou na návratu dolů. Patřičně nepoučen nechápu, proč se nejdeme válet do možná ještě příjemnějšího baráku hned vedle. Vláďa vytáhne fotku Pepy z Vimperka a majitelka lodge vypadá, jako když si prohlíží obrázek Dalaj Lámy. Vlastně nám ani nedovolí odejít, jeden volný pokoj se našel a mě s Honzou doprovodí do svatyně. Úžasně vyzdobená, prostorná a provoněná místnost s mlýnkem, skladištěm, obrázky a parádními postelemi. Pepa tu horami nejen prochází, ale s lidmi i žije a pomáhá jim pro ně nezapomenutelným způsobem. Naposledy dostal nápad změřit velikost nohou všech, co zaplňují školu v Ghatu. Získané číselné údaje využije pro zakázkovou výrobu vhodných bot, které jim osobně ve škole rozdá. Takhle nějak bych si představoval charitu, pomoc a podporu domorodců.
           Ve svatyni, kde nocujeme, se nám kouří od huby a venku je bílo jinovatkou. Vylézající Slunce však vzduch rychle a vydatně prohřívá. Hned ráno si vyběhneme kousek nad baráky pokochat se výhledem na Everest, Nuptse, Lhotse a Ama Dablam, kterých se dlouho nezbavíme. Vyplaším himalájského monala. Přímo nad námi se do oblohy derou 3 kilometrové srázy šestitisícovky Thamserku. Dopoledne si dopřáváme nenáročnou horizontální procházku smrkovými lesy proloženými rododendrony do vesnice Phurte. Já sám se pak vydám nad Namche Bazar k letišti v Syangboche do 3.748 metrů. Začínám se smiřovat s kvanty prachu na cestách.