Schermberg

Silnice se kroutí údolím potoka Stranegg až k útulné hospodě Almtalerhaus v 723 m n. m. Nad námi se zvedá šestá nejvyšší stěna ve Východních Alpách. Zbytek odpoledne si skalnatou strání vyšlapujeme na chatu. Zvedáme se nad okolní lesy proti obrovské vápencové hradbě na samém okraji Alp. Na sever od nás se přes Dunaj vlní zelená krajina. Přestalo pršet, mraky ještě zaplňují oblohu a Slunce se k nám nemůže dostat, což nám znatelně usnadňuje výstup. Čím více se ale blíží večer, tím více se obloha uvolňuje.
     Vystoupali jsme o kilometr výše do 1.740 m n. m. Stráň pod chatou je natolik strmá, že jsme přes jeden skalní práh šli i po žebříku. Kolibřík zuje boty a kouká, že podrážky se zbytkem pohorek loučí. Chatař podobné problémy s botami řeší běžně a na chatu objednal pořádnou zásobu stříbrné lepicí pásky. Kolda odmotává pásku a pohory mění v kosmické boty. Rosťa si vybírá z nabídky piv.
       Na chatě Welser bychom se v sobotu 10. července 2021 překvapivě všichni vešli k jednomu stolu. A každá dvojice má pro sebe vlastní místnost lagru. Chatař nás pošle až nahoru do podkroví. Velká okna s výhledem na skalní masívy nad námi. Každý pro sebe vlastní palandu.
       Východem Slunce začíná naprosto jedinečný krásný letní den. Ovšem jenom pro dnešek. Zítra už od rána bude zase pršet.
       Nástup je poměrně krátký a brzy po odchodu se navlékáme do úvazků. Sluncem rozzářený vápenec vyžaduje nezbytné brýle. Lano se někam nahoru odvíjí příjemně prostupným terénem. Zajištěná cesta Tassilo je tak nějak akorát. Přijatelné převýšení šest stovek výškových metrů a tříhodinové protažení na skále. Cesta do kopce je vedená přes tři skalní výšvihy, které však nejsou schopné další postup nějak omezit. Nedávno zvýšená obtížnost z C na C/D až D je přehnaná. Tady se může klidně stát, že někdo bude cestou k vrcholu čekat na překážky ve vertikálním postupu tak dlouho, až zjistí, že už je má za sebou, aniž si jich všiml. Za tak skvostného počasí v bezvětří by byla skutečně chyba někam pospíchat. Užíváme si skvěle vedené cesty v úžasném prostředí. Přecházíme pseudovrchol Almtaler Köpfl, který si vlastní kótu zaslouží asi jenom tím, že se od kříže přece jen trochu sestupuje.
      Odsud už se nad námi klene strmá vrcholová homole Schermbergu. K vrcholu v nadmořské výšce 2.396 metrů jdeme i po strmých plotnách. Bez stupů si dopřáváme po nakloněné ploše cestu opravdu do kopce. Někdo nahoře sedí. Alespoň mám možnost někomu svěřit foťák. Pořád ještě se nemůžeme oprostit podivného zvyku vytváření vrcholových fotek. Zrovna odsud je snad nejlepší výhled na významné vrcholy Totes Gebirge. Každý kopec má svůj prostor. Gr. Priel, Spitzmauer, Temlberk, Feuertalberg a Rotgschirr.
       Normální výstupová cesta rozhodně není nějaký nudný choďák. Koukáme pod sebe, co všechno ještě budeme prolézat a občas se spustíme na všechny čtyři jako okolní kamzíci. Schermberg ale není žádná hromada kamení. Máme pod nohama kompaktní vápencovou skálu narušenou prasklinami a rozpuštěnými škrapy. O nějaké dvě stovky metrů níže se terén položí a užíváme si nečekaně hodně sněhu. Sněhová pole jsou rozsáhlá a dobře nesou, takže se až na vyjímky neboříme a na strmých úsecích si zase stup vyšlápneme.
       Brzy dojdeme na cestu skrz hory a sestupujeme zpátky k chatě pro zasloužené pivo. Na chatu Welser se dá jít ze dvou stran. Seshora od jihu a zespoda ze severu. Oba přístupy jsou zpestřené skalnatými srázy doplněných žebříky, ocelovým fixním lanem a nějakou tou kramlí. Jak sem asi v zimě prostupují skialpinisté?
          Letní den je dost dlouhý, aby od nás vyžadoval, jak naložit se zbytkem dne. Že by třeba jít ještě na dva kopce? Jeden takový v oranžovém triku by tady už byl. Posbíráme všechny ty naše krámy. Potřebujeme toho o dost více, než kamzíci. Otočíme se k chatě zády a jdeme o hospodu dál do kilometrové hlubiny. Dnešních 700 metrů nahoru a 1.700 dolů nám zajistilo pořádnou procházku.
        Schermberg se zajištěnou cestou Tassilo byl bez podceňování zamýšlen jako relativně technicky nenáročný vrchol. Nakonec ale Schermberg předčil očekávání a vyklubal se jako skvělý podnik hodný doporučení. Ani kousek nudné nezáživné cesty. Pestrý, rozmanitý a členitý terén odspoda nahoru i obráceně.